Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku zanim zdecydujemy się na kupno konkretnego towaru lub usługi działa na nas wiele bodźców zewnętrznych. Jak zatem wygląda współczesny proces zakupowy? Jak powinien wyglądać współczesny marketing dostosowany do konkurencyjnego rynku?  

Pierwszy etap procesu zakupowego – bodziec dzięki któremu jesteśmy zainteresowani produktem lub usługą.

Typowy proces zakupowy zaczyna się od jakiegoś bodźca może to być pilna potrzeba, reklama lub np. polecenie jakiegoś produktu przez znajomych. 

Na tym etapie procesu zakupowego szczególną rolę odgrywają reklamy. Jak powszechnie wiadomo jesteśmy bombardowani reklamami ze wszystkich stron. Często zanim zdążymy pomyśleć o kupnie danej rzeczy wyświetli się nam reklama w Internecie, telewizji lub gdziekolwiek indziej. 

Drugi etap procesu zakupowego – pozyskanie wiedzy na temat produktu lub usługi

Następnie zanim zdecydujemy się na zakup pozyskujemy informację na temat określonej usługi lub produktu. Do tego celu współcześnie służy niemal całkowicie Internet. Zazwyczaj zdobywamy wiedzę na różnych stronach Internetowych. Zarówno na stronach konkurencji jak i na niezależnych portalach opiniotwórczych. Ciekawymi stronami tego typu są serwisy agregujące opinie od konsumentów. Przykładem takiego serwisu jest http://niezaleznaopinia.pl/

Trzeci etap procesu zakupowego – to po prostu dokonanie transakcji

W ostatnim etapie dokonywana jest transakcja. W tym momencie konsument ma podstawową wiedzę na temat cen oraz opinii na temat określonej usługi lub produktu. 

Podsumowanie

Podział procesu zakupowego na te trzy etapy ma fundamentalne znaczenie w kwestii planowania kampanii marketingowych. Warto zauważyć reklamą łatwo pozyskać klienta, który jest na pierwszym etapie procesu zakupowego. Jednak to konsumenci będący w drugim etapie są najważniejsi bo większość z nich jest niemal zdecydowana na dokonanie zakupu pozostaje tylko pytanie na którą firmę się zdecydują. 

Patrząc na ten prosty schemat można wysnuć wniosek że marketing we współczesnej firmie powinien skupiać swoje działania na klientach, którzy są w drugim etapie procesu zakupowego.