SPOSÓB NAUKI JĘZYKA, O KTÓRYM NIE MÓWI SIĘ GŁOŚNO

Coraz więcej badań naukowych potwierdza skuteczność nauki języka angielsko polegającą na bazowaniu na całych grupach słów, a nie wyłącznie suchej teorii gramatyki czy też gołych słów. Na szczęście w większości dobrych szkół językowych prywatnych, chociażby ciekawym przykładem jest https://www.britishschool.pl/lomianki z siedzibą w Łomiankach, gdzie alternatywne sposoby nauczania języka angielskiego czy też niemieckiego oraz kursy języków z grupy romańskiej- francuskiego i hiszpańskiego to podstawa, z której warto skorzystać.

Skuteczna nauka języka angielskiego, podobnie zresztą jak innych języków, to nie gramatyka a całe grupy słów czy też fraz, czego szkolne podręczniki do języka angielskiego raczej nie widzą lub celowo ignorują. Wiele osób wskazuje, że powodem, dla którego ten nowatorski system nie ujrzał świata dziennego jest hermetyczność świata nauki, gdzie akademickie teksty pisane są niezrozumiałym tekstem dla większości osób. Zamiast właśnie nauki regułek dotyczących wykorzystania, bądź użycia danej formy gramatycznej w danym momencie, by opisać określoną sytuację, ucząc się angielskiego powinniśmy się raczej skoncentrować na najpopularniejszych typach konstrukcji zdań, które mogą być wykorzystane w codziennym kontekście.

ROZPOCZNIJMY OD NAUKI FRAZ, NIE SŁÓWEK

Jest to bardzo interesujący przykład i bardzo potrzebny. Podczas gdy ucząc się angielskiego w tradycyjnym toku nauczania, przechodząc z klasy do klasy, gdzie zasypywani zostajemy ogromną ilością słów, których w żaden sposób nie potrafimy wykorzystać, powinniśmy skupić się na nauce całych fraz, przykładowo:

  • Brush your teeth (umyj zęby)
  • Commit a crime (popełnić przestępstwo)
  • Generous donation (szczodry datek)

Doskonale wiedza o tym szkoły językowe, które wprowadzają do swoich sposobów nauczania tą efektywną metodę https://www.britishschool.pl/lomianki/nasza-szkola, natomiast nie przekonuje to samych konserwatywnych sceptyków odpowiedzialnych za system nauczania w szkołach w naszym kraju. W końcu logiczniej jest zasypać setkami zasad gramatycznych, jak realnie przybliżyć go do poznania języka angielskiego i nauki sprawnego posługiwania się nim, bez konieczność uczęszczania na dodatkowe lekcje. Nauka całych fraz wpływa na płynność naszych wypowiedzi, dzięki niej łatwiej jest przypomnieć sobie pełne wyrażenia, zamiast tracić czas na zlepienie poszczególnych słówek, tak aby nie utracić sensu wypowiedzi, za każdym razem, gdy chcemy otworzyć usta.

PRZYJRZYJMY SIĘ DZIECKU

Dzieci są idealnym przykładem, tego, że to nie gramatyka wpływa na szybkość nauki angielskiego, a właśnie wychwytywanie poszczególnych fraz, wyłapywanie ciekawych zwrotów itd. Dzieci najpierw przyswajają setki różnych zlepek słów, nie rozumiejąc często co tak naprawdę one oznaczają, by z czasem zacząć rozumieć rządzące nimi prawa. Tym bardziej że jeśli przyjrzymy się temu w jaki sposób wypowiadają się native-speakerzy, na myśl  w pierwszej kolejności przytaczają się całe frazy, takie jak:

  • at no extra cost (bez dodatkowych kosztów)
  • I look forward to seeing you (nie mogę się doczekać kolejnego spotkania)
  • It never ceases to amaze me (nie przestaje mnie to zadziwiać)

To tylko niektóre z przykładów, ale z pewnością tego typu zwrotów znalazłoby się znacznie więcej, tym bardziej że statystyki nie kłamią i okazuje się, że od 55 do nawet 80% słów lub wyrażeń, jakie wykorzystują Anglicy w standardowej rozmowie składa się właśnie z tego typu prefabrykowanych zlepków słów. Konieczne jest, aby je pewnie opanować, o ile chcemy płynnie mówić w języku angielskim.

WZROST ŚWIADOMOŚCI WSRÓD NAUCZYCIELI

Dobrą informacją jest to, że coraz więcej podręczników do nauki języka angielskiego, ale także innych języków zawiera materiały poświęcone językowi praktycznego, gdzie większy nacisk kładzie się na język potoczny. Nauczyciele w szkołach prywatnych wiedza na czym polega skuteczne nauczenie języka, warto, aby ta wiedzę przerzucali również na grono nauczycielskie w szkołach państwowych, co może wywoła drobne zmiany. Bo jak powiedzieliśmy sobie wyżej, w nauce języków nie chodzi o wykuwanie słówek i regułek, a raczej poznawanie i przyswajanie całych wyrażeń, tak by na ich podstawie odkrywać zasady rządzące językiem.