Jak przygotować się do negocjacji biznesowych z dostawcami? Jak wytrenować najlepsze techniki negocjacyjne? Co zrobić, żeby zwiększyć szanse powodzenia? Takie pytania stawiają sobie menedżerowie odpowiedzialni za zarządzanie łańcuchem dostaw w wielu firmach.

Jednym z najlepszych sposobów jest trening z negocjacyjnym „Sparing Partnerem”. Na czym polegają te ćwiczenia?

 

Kim jest negocjacyjny „Sparing Partner”?

Negocjacyjny „Sparing Partner” to osoba, która wciela się w rolę kontrahenta, z którym będą toczone negocjacje biznesowe. Korzystanie z jego pomocy pozwala na dostosowanie strategii i techniki negocjacji do oczekiwanych celów organizacji  Trening ze „Sparing Partnerem” umożliwia przygotowanie negocjatora lub grupy negocjatorów na najtrudniejsze i najmniej oczekiwane sytuacje, a także  daje szansę przećwiczenia technik mających na celu zbliżanie stanowisk uczestników procesu.

 

Pomoc z zewnątrz czy z wewnątrz?

Czy warto wybierać „Sparing Partnera” spoza organizacji? Czy może lepiej trenować z pracownikami firmy? To jedno z najważniejszych pytań jakie trzeba sobie postawić.

Bardziej popularnym wyborem jest „Sparing Partner” spoza firmy. Osoba taka posiada zazwyczaj szerszą wiedzę na temat rynku i jest w stanie nadać treningowi negocjacyjnemu nową perspektywę. Co więcej – osoby z zewnątrz nie są ograniczone wiedzą z zakresu aktualnych kontraktów z dostawcami lub barierami występującymi wewnątrz organizacji. Dlatego zdecydowanie łatwiej przychodzi im odgrywanie roli potencjalnego dostawcy.

Warto podkreślić fakt, że osoby spoza organizacji nie są powiązani z negocjatorem lub zespołem negocjacyjnym żadnymi relacjami służbowymi. W związku z tym zdecydowanie łatwiej zwracać im uwagę na ewentualne niedociągnięcia techniczne lub błędy w strategii.

 

Korzyści ze stosowanie treningu negocjacyjnego

Dzięki pomocy „Sparing Partnera” bardzo często udaje się nie tylko osiągnąć lepsze wyniki, ale również znacznie ograniczyć czas potrzebny na osiągnięcie porozumienia z przyszłym kontrahentem.

Jednak negocjacje biznesowe nie służą tylko osiągnięciu celów w krótkim okresie. Proces ten może być bowiem wykorzystywany także do budowania i rozwijania relacji z dostawcami.

Czy korzystanie z pomocy „Sparing Partnera” może być początkiem udanej i trwałej współpracy biznesowej. Czy może ona posłużyć rozwijaniu trwających relacji? Okazuje się, że tak. Przygotowanie do sesji treningowej wymaga bowiem od jej uczestników profesjonalnego przygotowania, które obejmuje analizę rynku dostawców. Umożliwia to identyfikację rzeczywistych potrzeb dostawców oraz określenie obopólnych korzyści wynikających z potencjalnych kontraktów. Wiedza ta może stanowić doskonałą podstawę do zbudowania strategii negocjacyjnej będącej dobrym wstępem do budowy długotrwałej i przynoszącej zyski relacji biznesowej.

 

Warto czy nie warto?

Korzyści wynikające ze stosowania treningu negocjacyjnego ze „Sparing Partnerem” jasno pokazują, że jest to element przygotowań, który warto brać pod uwagę. I to nie tylko podczas przygotowania do konkretnych spotkań, ale również do rozwoju kompetencji osób odpowiadających za zarządzanie łańcuchem dostaw.