Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw boryka się z problemami finansowymi, co powoduje, że szukają znacznych oszczędności w kosztach prowadzenia firmy. Na szczęście istnieje wiele różnych sposobów obniżenia kosztów eksploatacyjnych, które w większości nie wymagają wielu starań i wyrzeczeń. Na oszczędzanie w firmie warto zdecydować się także wtedy, gdy przedsiębiorstwo prosperuje dobrze, co optymalizuje jego działanie. Jak więc zmniejszyć nakłady inwestycyjne na prowadzenie firmy?
Jak zmniejszyć wydatki na materiały eksploatacyjne?
Podstawą oszczędności jest zmiana podejścia, co do zakupów oraz korzystania z urządzeń i materiałów eksploatacyjnych. Jeśli chodzi o materiały, to duże oszczędności można osiągnąć na zmianie oryginalnych tuszów do drukarki na zamienniki wkładów atramentowych. Ich bardzo konkurencyjna cena pozwala na oszczędności sięgające nawet 100 zł za egzemplarz tuszu. Są one równie skuteczne, co oryginał i nie szkodzą działaniu drukarki. Niekiedy, zamienniki są także bardziej wydajne, co pozwala na wydruk większej ilości dokumentów mniejszym kosztem.
Obniż koszty wynajmu biura
Wynajmując biuro pod prowadzenie firmy, trudno jest zmniejszyć jego koszty, jednak zawsze można pokusić się o pewne negocjacje z właścicielem, który, być może, zgodzi się na pewne ustępstwa. Warto także zadbać o regularne opłacanie rachunków, dzięki czemu można uniknąć dodatkowych kosztów związanych z odsetkami. Poza tym, regularne opłaty to coś, co może pozytywnie wpłynąć na decyzję właściciela o zmniejszenie ceny wynajmu. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie potrzebuje tak dużej przestrzeni, można podzielić biuro i wynająć jego część innej firmie za mniejszą cenę. Często takie współdzielenie przestrzeni zwiększa efektywność i produktywność współpracowników. Czasami, jeśli możliwa jest rezygnacja z wynajmu biura, można przenieść się do przestrzeni coworkingowej.
Codzienne oszczędzanie na mediach
Koszt prowadzenia firmy można także zmniejszyć poprzez oszczędzanie na mediach, czyli prądzie i wodzie zużywanych w biurze. Na początek warto przejrzeć swoje umowy z dostawcami prądu i gazu i ewentualnie poszukać korzystniejszej finansowo oferty. Po drugie, trzeba zadbać o odpowiedzialne korzystanie z urządzeń – wyłączanie ich, gdy nie są potrzebne, gaszenie światła w nieużywanych pomieszczeniach i zakręcanie wody. Warto także zamontować żarówki energooszczędne we wszystkich pomieszczeniach. W okresie grzewczym należy rozsądnie korzystać z ogrzewania i nie nadużywać energii, a w okresie letnim nie przesadzać z klimatyzacją. Warto także sprawdzić szczelność okien i drzwi, jednocześnie upewniając się, czy nie ucieka przez nie ciepło i ewentualnie uszczelnić je.
Często dochodzi również do sytuacji, że właściciel firmy ma różne zobowiązania i abonamenty, które opłaca i o których zapomina. W celu uzyskania oszczędności należy, więc przejrzeć wszystkie umowy i zastanowić się, z czego można zrezygnować, a gdzie można negocjować niższą cenę. Przeglądając umowy, przy okazji można przyjrzeć się ofertom Internetu i telefonów, które być może są zawyżone. Wówczas można poszukać usługodawcy, który oferuje pakiety dla firm.
Wydawaj mniej kupując używany sprzęt komputerowy
Prowadząc firmę, można również zaoszczędzić na sprzęcie komputerowym. Należy pamiętać, że nie wszystkie urządzenia w firmie muszą być drogie i nowe. W celu zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności, warto skorzystać z używanego sprzętu lub mebli. Można także zdecydować się na urządzenia poleasingowe lub wybrać się na zakupy do elektronicznego second handu. Obecnie istnieje również możliwość odkupienia sprawnego sprzętu od innej firmy, która właśnie robi porządki i chce pozbyć się niepotrzebnych urządzeń, a przy okazji trochę zarobić. Sprzęt komputerowy można też wypożyczyć, zwłaszcza, jeśli będzie potrzebny jedynie do kilku zadań lub właściciel przedsiębiorstwa nie jest pewny, czy ich zakup się opłaca.