Ekologia to coraz silniejszy trend, obejmujący kolejne dziedziny. Nie jest na nią obojętne nawet centrum handlowe. Warszawa i inne miasta stawiają na ekologiczne rozwiązania. Więcej uwagi przykłada się do etapu budowy dużego sklepu, jak i jego wpasowania się w krajobraz.

Budynki, spełniające ekologiczne standardy

Promocja dobrych praktyk, jak działania ekologiczne stanowi ważny trend. To świetny ruch i inwestycja w dobry wizerunek. Jak wygląda ekologiczne centrum handlowe w Warszawie? Nowe budynki mają architekturę, która nie przesłania panoramy okolicy. Kształt i wielkość jest dopasowana do tego, co można znaleźć w pobliżu. Przy projektach zwraca się uwagę na coraz większy udział światła dziennego. Duże, przeszklone powierzchnie nie potrzebują aż tyle oświetlenia sztucznego. Co w takiej sytuacji robią administratorzy starszych obiektów? Budynki są modernizowane. Nowe części stawia się inaczej, dotychczasowe co kilka lat przechodzą modyfikacje.

Koncepcja zrównoważonego rozwoju

Centrum handlowe w Warszawie może być ekologiczne. Mimo że sam proces kupowania i konsumpcjonizmu z ekologią raczej się nie kojarzy. Obiekty handlowe stawia się przy użyciu ekologicznych produktów. Stosuje się ekologiczne środki transportu, w tym elektryczne pojazdy do poruszania się po dużych powierzchniach. Modne są rozwiązania, które minimalizują zużycie energii elektrycznej, ciepła i wody. Jak to wygląda w praktyce? Wykorzystuje się panele fotowoltaiczne. Ich energia może zasilać np. oświetlenie konkretnego miejsca, jak parking. Innym pomysłem jest gromadzenie deszczówki, która służy do podlewania tzw. zielonych dachów.

Walka o certyfikat

W jaki sposób można pokazać klientom, że konkretne centrum handlowe w Warszawie jest wrażliwe na kwestie ekologiczne? Przy różnych rozwiązaniach można otrzymać certyfikat. W procesie certyfikacji bierze się pod uwagę różne elementy: recykling odpadów, efektywne zarządzanie, optymalizacja zużycia wody, energii świetlnej, czy też ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Jeśli dany obiekt ma strefy zielone we wnętrzach, otrzymuje się dodatkowe punkty. Opłacalne jest też zagospodarowanie terenu dookoła obiektu. Alejki, zieleńce, miejsca do wypoczynku również wpisują się w ekotrendy.

Zielony transport dla klientów

Centrum handlowe w Warszawie stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Na parkingach znajdziesz miejsca postojowe dla rowerów. W pobliżu dużych sklepów powoli pojawiają się też wypożyczania rowerów miejskich. Poruszasz się samochodem elektrycznym? Już kilkanaście dużych obiektów zainwestowało w stacje szybkiego ładowania. Galerie handlowe otwierają się też na dzikie zwierzęta i owady. Powstają hotele dla owadów czy domki dla jeży. Ciekawy widok to także ul na dachu centrum handlowego.

Galerie handlowe chętnie prowadzą też warsztaty, związane z tematyką ekologiczną. Są to zajęcia różnego typu. Czasem we współpracy z lokalną szkołą.