Stosowanie terminów sztuka współczesna i nowoczesna jako synonimicznych jest nieprawidłowa. Nie wynika to tylko z faktu, iż różnią się one ramami czasowymi i przedstawicielami, ale przede wszystkim podejściem do sztuki.

Charakterystyka sztuki nowoczesnej

Sztuka nowoczesna to termin, który powstał mniej więcej w latach 60. XIX wieku. Nowoczesność w sztuce wynikała z głębokiego kryzysu w tym okresie, który odbił się na twórczości artystycznej. Dadaiści wróżyli koniec świata i upadek kultury, co zaowocowało ostatecznie przełomem w sztuce i szukaniem nowych form wyrazu. Sztuka nowoczesna zaczęła przybierać nowy kierunek, w którym istotna była forma ponad wyraz. Mówiąc ogólnie liczyła się sztuka dla sztuki – jej forma, kolorystyka, kompozycja, styl. Miała szokować, zatrważać, fascynować. 

Sztuka w tym okresie był bardzo niejednolita, ponieważ wykorzystywała i mieszała ze sobą wiele nurtów. Znajdziemy tutaj ekspresjonizm, impresjonizm, futuryzm, kubizm, dadaizm czy surrealizm. 

Jak rozpoznać sztukę współczesną? 

Ze sztuki nowoczesnej z czasem narodziła się współczesna, której początek datuje się na lata 50. XX wieku – okres powojenny. Nie jest pewne, dlaczego nowy nurt się narodził. Jednak sztuka współczesna nie odrzuca osiągnięć nowoczesnej, ale wykorzystuje je w inny sposób. Miesza je z nowymi nurtami i formami, przez co jest niejednorodna.

Współczesność wypracowała nowe podejście do sztuki – bardziej swobodne i mocno nacechowane indywidualizmem. Liczy się przede wszystkim interpretacja i przekaz, a forma może być zarówno bardzo artystyczna, oderwana od rzeczywistości, jak i prozaiczna. Może przybierać postać zwykłych rzeczy codziennego użytku, elementów otoczenia czy architektury. 

Nowy wymiar sztuki

Ciekawym zjawiskiem sztuki współczesnej jest wykorzystywanie jej przejawów i form w celach czysto marketingowych i promocyjnych. Zjawisko to nazywa się art branding. Sztuka zaczęła być traktowana jako narzędzie. Z jej pomocą nie tylko przekazuje się wartości firmy, ale także kreuje jej pozytywny wizerunek. Sztuka zaczęła stanowić element reklamowy, tworzący wizualną otoczkę dal produktów i usług.